26 februari 2016

In het verkeer hekelt bijna iedereen zich aan de bumperklever. Dit wordt gezien als roekeloos, risicovol en uitermate gevaarlijk. Immers ligt een kop-staartbotsing letterlijk slechts enkele meters ver weg. Bij een dergelijk verkeersongeval is de kans op een whiplash of ander letsel vrij groot. Echter is uit recent Amerikaans onderzoek gebleken dat het gebruik van de smartphone nóg gevaarlijk is dan bumperkleven!

Het gebruik van de smartphone is een groeiend probleem. Niet alleen in Amerika, maar zeker ook in Nederland. Steeds vaker zien wij dat onze cliënten letselschade oplopen, doordat de aansprakelijke bestuurder voorafgaand aan het ongeval met de telefoon bezig was. De uitkomst van het Amerikaanse onderzoek komt voor ons dan ook niet als een verrassing.

Smartphone in de auto

Voor het onderzoek werden 3.500 Amerikaanse automobilisten drie jaar lang vrijwillig in de gaten gehouden door diverse camera’s en sensoren. Bij een verkeersongeval werden de momenten vlak voor het ongeval nauwlettend geanalyseerd. Hieruit kwam voort dat bumperkleven, technische mankementen en andere externe invloeden in slechts een enkel geval de oorzaak waren van het ongeval. In bijzonder veel gevallen lag de oorzaak in het feit dat de bestuurder was afgeleid, waarbij de oorzaak vaak lag bij het gebruik van de smartphone in de auto.

Afgeleide bestuurder vaak oorzaak verkeersongeval

Verder blijkt uit het onderzoek dat de automobilisten meer dan de helft van de tijd de focus hadden op zaken die niets met het besturen van de auto te maken hebben. Dat dit een enorme impact heeft op het aantal verkeersongevallen staat vast. De onderzoekers schatten dat de oorzaak van vier van de elf miljoen verkeersongevallen met letsel in Amerika ligt bij een afgeleide bestuurder.

Wanneer de vertaalslag wordt gemaakt naar de Nederlandse situatie door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dan komen zij tot de conclusie dat de resultaten niet rechtstreeks te vertalen zijn naar de Nederlandse situatie vanwege de vele fietsers in ons land. Wel betreft het een zeer belangrijk en waardevol onderzoek. De SWOV coördineert een Europees onderzoek dat vergelijkbaar is met het Amerikaanse onderzoek. Hierbij worden zowel motoren, auto’s als vrachtwagens voorzien van registratieapparatuur. In de zomer van 2017 wordt verwacht dat de resultaten van dit onderzoek bekend gemaakt worden.

Hulp bij een verkeersongeval

Bent u betrokken geraakt bij een verkeersongeval waaraan u geen schuld heeft? Indien u hierbij letsel heeft opgelopen en hiervoor een compensatie wilt ontvangen, dan kunt u van LetselPro gratis juridisch advies en bijstand ontvangen. Wij helpen u graag bij het claimen van de schadevergoeding. Neem daarom vrijblijvend contact met ons op via het online contactformulier.

Doe de letselschadetest!