27 maart 2018

Bij een ongeval gaat er te veel tijd verloren aan het verzamelen van getuigenverklaringen en ongevalsdata door de politie, stelt het Verbond van Verzekeraars. Daarom willen verzekeraars de elektronische ‘zwarte doos’ in alle auto’s verplichten. Hierbij is wel belangrijk dat de data van deze ‘zwarte dozen’ door een onafhankelijke instantie worden beheerd.

De lengte van de remweg kan tegenwoordig vaak niet gemeten worden, een zwarte doos biedt hiervoor uitkomst.

Wat kan een ‘zwarte doos’?

De officiële benaming voor de ‘zwarte doos’ is Event Data Recorder (EDR). Een EDR kan de locatie, snelheid, richting en remkracht van enkele momenten voor de crash bepalen en opslaan. Vooral bij kleinere aanrijdingen, waarbij geen politie aanwezig is, kan deze informatie helpen bij het vaststellen van de schuldvraag. Dit zorgt voor een versnelling in het proces, waardoor het slachtoffer sneller de schadevergoeding ontvangt.

Voordelen EDR’s

Vroeger werd aan de hand van de lengte van de remsporen op de weg de snelheid van een auto gemeten. Echter kan dit tegenwoordig vaak niet meer, omdat de meeste auto’s ABS hebben. ABS is een systeem waarbij in het geval van een noodstop de wielen niet blokkeren en de auto gewoon bestuurbaar blijft. Echter zorgt dit ervoor dat er geen remspoor meer achtergelaten wordt en op deze manier de gereden snelheid niet meer berekend kan worden. Een EDR biedt daarin uitkomst. Daarbij stelt een onderzoek van de Europese Commissie dat het jaarlijks aantal aanrijdingen van ruim 900.000 met 20% kan dalen als de ‘zwarte doos’ verplicht wordt in vrachtwagens en bestelwagens.

Er zijn gevallen waarbij de data van EDR’s zelfs worden doorverkocht.

Nadelen EDR’s

Naast alle positieve reacties stelt Bits of Freedom dat er ook zeker nadelen hangen aan een EDR. Zo kloppen ze niet altijd met de werkelijkheid, omdat er niet gezien kan worden wat er buiten gebeurt. Een plotselinge wending aan het stuur kan zijn gekomen doordat de bestuurder niet oplette of doordat hij of zij moest uitwijken voor iets op de weg. Daarom is bij grotere verkeersongevallen de EDR enkel geschikt als aanvulling op de huidige meetmethoden.

Ook zijn er nadelen te zien op het gebied van het inbouwen van een EDR. Meerdere autofabrikanten bouwen een EDR zelf in. Er zijn gevallen waarbij data van een EDR vervolgens zelf door de fabrikant worden gehouden of zelfs worden doorverkocht aan andere partijen. Volgens Bits of Freedom zouden deze gegevens aan de klant zelf toegereikt moeten worden. De verzekeraars en de ANWB geven aan dat het daarom belangrijk is dat de EDR’s beheerd worden door een onafhankelijke partij, zoals de RDW.

Discussie over verplichting inbouw

Volgens verzekeraars zouden bij alle auto’s, ook oudere auto’s, verplicht een EDR ingebouwd moeten worden. De discussie loopt nog wie dit zou moeten betalen. De ANWB denkt hier anders over en vindt dat er een groei moet komen bij de inbouw in nieuwe auto’s. Daarbij beschikken meerdere nieuwe auto’s al over een EDR.

Schadevergoeding claimen na verkeersongeval

Heeft u te maken gehad met een verkeersongeval en heeft u juridische hulp nodig bij het claimen van de schade? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op. Onze gespecialiseerde letselschadespecialisten zullen u voorzien van een passend advies. Onze hulp is daarbij altijd gratis, zo loopt u geen financieel risico!

Doe de letselschadetest!