Voor het eerst staan fietsers bovenaan de lijst van de meeste dodelijke verkeersongevallen. De meest belangrijke oorzaak hiervan is de toename van het gebruik van e-bikes. Dit is terug te zien in de cijfers van het CBS: meer dan een kwart van het totale aantal dodelijke slachtoffers op de fiets, verongelukte op een e-bike.
Oorzaken voor ongevallen met e-bikes
Vooral onder ouderen is de e-bike populair. Een groot deel van de verongelukten is dan ook ouder dan 60 jaar. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het vermoeden dat ouderen te hard rijden op hun e-bikes. Het te hard rijden in combinatie met een afnemend reactievermogen, zou namelijk kunnen resulteren in een grotere kans op een verkeersongeval.
Wat wel bekend is, is dat een groot deel van de ongevallen met e-bikes veroorzaakt wordt door een slecht onderhouden wegdek. Sommige ouderen onderschatten daarnaast het gewicht van een e-bike en vergeten daarbij dat hun eigen kracht minder wordt. Dit gegeven kan problemen geven bij het op- en afstappen van een net aangeschafte e-bike.
Andere oorzaken van het stijgende aantal fietsongevallen met dodelijke afloop zijn: te hard rijden, zonder licht rijden en door rood rijden. Daarnaast hebben het toenemende gebruik van smartphones op de fiets en de te volle fietspaden een negatieve invloed op de cijfers.
Fietsen veiliger maken
De Fietsersbond en het SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) pleiten voor bredere en kwalitatief betere fietspaden. Onder andere de ANWB en de Fietsersbond hebben vorig jaar een manifest over verkeersveiligheid opgesteld. Sindsdien is ook het Kabinet bezig om de fietsveiligheid te verbeteren.
Voor e-bikerijders bestaan er bovendien cursussen die verzorgd worden door de Fietsersbond. In de toekomst wil de bond deze cursussen verder uitbreiden. Het deelnemersaantal zou bijvoorbeeld nog een flinke boost kunnen krijgen door middel van financiële ondersteuning van de deelnemers. Helmen zouden geen oplossing zijn voor het grote aantal ongevallen met e-bikes. Dit zou het meeste letsel namelijk niet kunnen voorkomen, zo blijkt uit onderzoek.
Letselschade na een fietsongeval
Het is wel duidelijk dat de fietsveiligheid in Nederland verbetering kan gebruiken. Op dit moment vinden er namelijk dagelijks ernstige fietsongevallen plaats. Bent u betrokken geraakt bij een fietsongeval dat letselschade tot gevolg had en was het ongeval niet uw schuld? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk recht op een letselschadevergoeding. Fietsers hebben bovendien een beschermde status op de weg en daardoor heeft u vaak zelfs nog recht op een vergoeding als het ongeval (deels) uw schuld was. LetselPro kan u gratis begeleiden bij het verkrijgen van uw letselschadevergoeding. Leg uw zaak daarom vandaag nog vrijblijvend aan ons voor.
Doe de letselschadetest!