22 september 2022

Diverse medewerkers op Schiphol, die werken op de cargoafdeling kampen met beroepsziekten en hebben hierdoor waarschijnlijk recht op een letselschadevergoeding. De drukte op Schiphol van deze zomer is waarschijnlijk niemand ontgaan. Door een personeelstekort bij de luchtvaartmaatschappij ontstonden er kilometerslange wachtrijen en een opstapeling van honderden meters aan bagage. Een ware chaos op het vliegveld vol nare ervaringen voor vakantiegangers die niet op tijd konden vertrekken, als ze überhaupt nog mee konden vliegen. Maar een tot nu toe onderbelicht feit is de drukte voor de wel aanwezige medewerkers van Schiphol, die het al druk hadden lang voordat het vakantieseizoen begon. Het aantal beroepsziekten binnen het bedrijf is dan ook hoger dan ooit.

Overschreden Arbonormen

Schiphol werkt samen met verschillende bagage- en vrachtbedrijven. Na een inspectie in 2009 is vastgesteld dat het personeel te zwaar werk uitvoert, wat kan leiden tot lichamelijke problemen. Zo zijn de normen voor het maximale tilgewicht overschreden, werknemers moesten bijvoorbeeld platen van 9.000 kilo aanduwen wanneer het rolsysteem defect was. Bij het tillen van bagage werd de gezondheidskundige grenswaarde van het maximale gewicht om te tillen 2 tot 4 keer overschreden. Er zijn in het verleden dan ook tilhulpen geïnstalleerd, welke tot heden niet of nauwelijks gebruikt worden. Door betrokken bedrijfsartsen is meerdere malen gewaarschuwd dat de helft van het grondpersoneel zou gaan kampen met beroepsziekten wanneer er niet iets drastisch zou veranderen. Na 2009 is hier niet meer op gecontroleerd, iets wat natuurlijk niet door de beugel kan.

De eigenlijke normen

Volgens de Arbonormen, met namen de NIOSH-methode, mag een medewerker niet zwaarder tillen dan 23 kilo. Wanneer iemand zit, hurkt of een draaiende beweging moet maken, mag dit zelf maar maximaal 5 kilo zijn. De onderrug ligt anders zodoende onder druk dat dit voor lichamelijke problemen kan zorgen. Op Schiphol lijken deze regels per dag urenlang overschreden te worden. In Nederland zijn werkgevers verplicht om te voorkomen dat de gezondheid van hun werknemers gevaar loopt, dit lijkt in dit geval onvoldoende te zijn gebeurd.

Beroepsziekten vergoeding

Normaal gesproken is het lastig aan te tonen of lichamelijke klachten daadwerkelijk afkomstig zijn van het uitgevoerde werk. Vaak bouwt deze slijtage immers langzaam op, waardoor het door de werkgever al snel wordt weggezet op alternatieve oorzaken als ouderdom of een sport die in het weekend wordt uitgeoefend. In het geval van Schiphol zijn er dusdanig veel meldingen (wel honderden klachten) dat het erg duidelijk lijkt dat de werkgever niet heeft voldaan aan hun zorgplicht over de werknemers. Voor deze beroepsziekten wordt een aanzienlijk vergoeding verwacht, hoeveel precies zal in de nabije toekomst duidelijk worden.

Letselschade claimen LetselPro

Heeft u ook letselschade opgelopen door uw werkgever en denkt u dat er sprake is van een beroepsziekte? Neem dan direct contact op met de specialisten van LetselPro en leg vrijblijvend uw zaak voor. Onze specialisten zullen een inschatting maken van de slagingskans van uw zaak en de mogelijke schadevergoeding. Wij helpen u opvolgend kosteloos verder! Doe de letselschadetest!