21 december 2021

Wanneer een vrouw in een auto stapt om te rijden, gaat ze ervan uit dat ze veilig is. Maar in 2019 produceerden de meeste autofabrikanten nog steeds auto’s uitsluitend op basis van gegevens van mannelijke crashtestdummies. Daarom hebben vrouwen een groter risico op letsel bij een ongeval in het verkeer dan mannen. In dit artikel bekijken we hoe Volvo daar verandering in heeft gebracht door uitvoerig onderzoek te doen naar ongevallen en de impact daarvan op het vrouwelijk lichaam.

Het E.V.A. initiatief

Het Volvo Accident Research Team heeft sinds de jaren 70 data verzameld van ongevallen uit de praktijk om beter te begrijpen wat er gebeurt tijdens een aanrijding. Wat Volvo zag, is dat vrouwen en mannen in deze gegevens gelijk voorkomen. Echter zagen ze ook dat ze niet gelijkwaardig werden vertegenwoordigd bij het “Crash testen”. Met het E.V.A. Initiatief delen ze de resultaten van meer dan 40 jaar onderzoek om de auto veiliger te maken voor beide geslachten.

“Door lange tijd van ongevallen in de praktijk gegevens te verzamelen, is het mogelijk geweest om te identificeren welke verwondingen optreden bij verschillende ongevallen voor mannen, vrouwen en kinderen”

In 1970 werd het Volvo Traffic Accident Research Team opgericht. Sindsdien heeft het team gegevens verzameld en geanalyseerd van meer dan 40.000 auto’s en 70.000 passagiers. Dit heeft geleid tot veel van de innovatieve systemen die ze tegenwoordig in hun auto’s hebben geïmplementeerd.

De kans op een whiplash voor vrouwen verkleind

Vrouwen lopen een groter risico op een whiplash dan mannen. Dit kan worden toegeschreven aan verschillende anatomie en lichaamskracht. Dit inspireerde Volvo om het Whiplash Protection System te ontwikkelen, oftwel ‘WHIPS’, dat een unieke robuuste hoofdsteun combineert met een slim stoelontwerp om zowel hoofd als ruggengraat te beschermen. Dankzij dit innovatieve ontwerp zien ze geen verschil meer in het whiplashrisico tussen mannen en vrouwen.

Autocontstructie aangepast op het vrouwelijk lichaam

Vrouwen hebben meer kans op borstletsel bij een auto-ongeluk dan mannen vanwege verschillen in anatomie en kracht van de borstkas. Voor optimale bescherming heeft Volvo de autostructuur, veiligheidsgordel en zij-airbags voortdurend doorontwikkeld om de impact op de inzittenden te minimaliseren. Een Volvo-innovatie, SIPS (Side Impact Protection System), vertrouwt op een intelligente structuur om de algehele veiligheid te vergroten. In feite vermindert SIPS, samen met de zijdelingse airbag, ernstig borstletsel voor alle passagiers met meer dan 50%.

Vrouwen hebben specifieke beschermingsbehoeften, ook bij neveneffecten. Hoe kleiner een persoon is, hoe lager in de auto en hoe dichter bij het stuur ze zitten – waardoor het opblaasbare gordijn dat het volledige raam bedekt, een essentiële veiligheidsvoorziening is.

Naast SIPS vermindert de opblaasbare gordijnairbag het risico op hoofdletsel met ongeveer 75%. Het wordt opgeblazen in 1/25 seconde en voorkomt dat het hoofd de voorwerpen aan de buitenkant van de auto en andere elementen raakt. Het was het eerste airbagsysteem dat een betere bescherming bood aan zowel de inzittenden voor als achter en de bescherming bij zijdelingse aanrijdingen nog een stap verder bracht.

De gordel die rekening houdt met de bouw van een vrouw

Een auto-ongeluk kan iedereen overkomen. Tot nu toe heeft de veiligheidsgordel talloze levens gered. Het beschermt iedereen – ongeacht uw lengte, geslacht of lichaamsvorm. De ene groep is echter onderhevig aan meer unieke risico’s dan de andere: zwangere vrouwen.

Als een van de belangrijkste uitvindingen op het gebied van verkeersveiligheid biedt de door Volvo ontwikkelde veiligheidsgordel uitstekende bescherming bij alle soorten ongevallen. Om meer te weten te komen over de moeder en haar ongeboren baby, hebben ze ‘s werelds eerste middelgrote zwangere crashtestdummy ontwikkeld. Het is een computermodel dat het mogelijk maakt om te bestuderen hoe de inzittende beweegt en hoe de gordel en airbag onder meer de vrouw en de foetus beïnvloeden. Dankzij al deze onderzoeken en verbeteringen heeft Volvo de auto vele malen veiliger gemaakt voor beide geslachten. Het inspireert bovendien andere autofabrikanten om soortgelijke aanpassingen te implementeren. We hopen dan ook dat iedere autobestuurder en passagier hier in de toekomst profijt van heeft.

Onverhoopt alsnog letsel opgelopen?

Hoe beschermd u ook bent, het kan altijd zijn dat u alsnog een fikse letselschade oploopt. Mocht u geen lichamelijke klachten ondervinden, dan kunnen het ook mentale klachten zijn. In alle gevallen moet u weten dat u recht heeft op een passende letselschadespecialisten na een ongeval die buiten uw schuld om heeft plaatsgevonden. Benieuwd waar u exact aanspraak op kunt maken? Neem dan gerust contact met ons op om uw situatie te bespreken. Het kan ontzettend lastig zijn om de letselschade te claimen zonder enige professionele hulp. De aansprakelijke partij zal namelijk door zijn of haar verzekeraar beschermd worden. Onze letselschadespecialisten weten echter precies waar u recht op heeft. De juridische hulp van LetselPro is volledig kosteloos, omdat de aansprakelijke partij u ook de kosten voor juridische hulp verschuldigd is. Neem vrijblijvend contact met ons op via 085 – 025 00 60 of via het contactformulier.

Doe de letselschadetest!