19 juli 2013

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) treedt na een onderzoek naar buiten met keiharde cijfers over de fietsveiligheid in Nederland. Jaarlijks vinden zo’n 340.000 ongevallen, met letselschade of zelfs de dood tot gevolg, plaats waarbij fietsers betrokken zijn. Wanneer naar de grootste oorzaak wordt gekeken, blijkt dit het toenemende aantal racefietsers te zijn. Alleen deze maand hebben zich al twee ongevallen met dodelijke afloop voorgedaan waarbij racefietsers betrokken waren.

Na een 3 uur durende wielertocht werd een 17-jarige jongen uit Eersel, tijdens het oversteken van een rijweg, geschept door een auto. De jongen overleed later die dag in het ziekenhuis. Bij het andere ongeval was een 33-jarige wielrenner betrokken bij de dood van een 68-jarige vrouw. Jaarlijks overlijden ongeveer 200 mensen doordat zij letsel hebben opgelopen tijdens een ongeval met een fiets.

Wielrenners zorgen voor bovengemiddeld veel letsel

De stijging in het aantal fietsongevallen met letsel is voornamelijk te wijten aan het agressieve rijgedrag op het fietspad en aan het dichtslibben van de Nederlandse fietspaden. Momenteel telt ons land ongeveer 13,5 miljoen actieve fietsers. Het aantal mensen dat regelmatig met een racefiets op pad gaat laat een zeer grote toename zien. Dit verschijnsel komt de veiligheid van alle fietsers absoluut niet ten goede. Binnen een fietspeloton zijn wielrenners regelmatig zo competitief bezig dat verkeersregels nog nauwelijks worden nageleefd. De renners zijn door hun roekeloze rijgedrag niet enkel een gevaar voor zichzelf, maar ook de recreatieve fietsers en mensen die zich met de fiets van en naar hun werk of school bewegen ondervinden bovengemiddeld veel gevaar. Toch wordt er binnen de actieve wielerclubs al jaren gehamerd op veiligheid. Zo fietsen zij, naar eigen zeggen, nagenoeg nooit in groepen die bestaan uit meer dan 20 wielrenners en heeft men altijd een ‘wegkapitein’ die voor de veiligheid van de groep en medeweggebruikers zorgt.

Nog geen consensus om letsel bij fietsers terug te dringen

Om te voorkomen dat het aantal fietsongevallen met letsel nog verder stijgt zijn er volgens de SWOV een aantal mogelijkheden. Onder andere wordt benoemd de verbreding van de fietspaden, het verhogen van de bewustwording van gevaren onder fietsers en het verwijderen van obstakels op het fietspad. De Fietsersbond komt echter met een oud plan: het verplaatsen van de wielrenners naar de rijbaan. Als vanzelfsprekend zijn de wielerclubs niet erg blij met dit voorstel van de Fietsersbond. Het plan zou volgens de wielerclubs namelijk alleen het probleem verleggen. Waar nu namelijk de recreatieve fietsers de dupe zijn van racefietsers, zouden de racefietsers in de herziene situatie de dupe worden van de veel harder rijdende automobilisten. En, zo stellen de wielrenners, het aantal levensgevaarlijke situaties en het aantal letselschadeslachtoffers zou dan juist stijgen.

Bent u betrokken geweest bij een fietsongeval en heeft u hierbij letselschade opgelopen? Bedenk dan dat fietsers in Nederland extra beschermd zijn en dat u een goede kans maakt op het ontvangen van een letselschadevergoeding. Neem vandaag nog contact op met een van onze letselschadespecialisten.

Doe de letselschadetest!