15 oktober 2014

In Nederland wordt het beleid omtrent verkeersveiligheid bepaalt aan de hand van het aantal dodelijke slachtoffers. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zou dit niet als enige de basis moeten vormen voor de vaststelling van het beleid. Men zou ook rekening moeten houden met verkeersslachtoffers die langdurige gevolgen hebben overgehouden aan een verkeersongeval. Dit is nodig omdat 20% van de slachtoffers langdurig letsel overhouden aan het verkeersongeval.

Verkeersongevallen

Het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers stijgt ieder jaar nog steeds, elk jaar raken ongeveer 20.000 verkeersdeelnemers ernstig verwond. Onder fietsers en 60-plussers ligt deze stijging het hoogst. De stijging in het aantal verkeersongevallen komt met name door de steeds drukker wordende wegen en fietspaden. De meest voorkomende soorten letsel die voorkomen bij fietsers zijn hoofdletsel, heupletsel en bovenbeenletsel.

Waarom voornamelijk letselschade bij fietsers

Er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom het aantal ernstige verwondingen bij fietsers hoger ligt dan bij andere verkeersdeelnemers. Ten eerste zijn zij nauwelijks beschermt, elke vorm van impact is hierdoor als snel gevaarlijk. Ten tweede is de fiets een evenwichtsvoertuig, hierdoor zijn zij lastig te voorspellen en bestaat er een mogelijkheid dat zij zich niet in een rechte lijn voortbewegen. Ten derde wordt de fiets gebruikt door leeftijdsgroepen met een verhoogd risico (ouderen en kinderen). Deze twee groepen raken eerder betrokken bij een verkeersongeval én zij zijn minder goed in staat om de klap op te vangen.

Terugdringen aantal verkeersongevallen

Momenteel wordt er al gewerkt aan innovatieve systemen die in de toekomst het aantal ernstige ongevallen moet terugdringen. Hierbij kunt u denken aan automatische detectie- en remsystemen die fietsers en andere verkeersdeelnemers registreren en ingrijpen voordat de impact plaatsvindt. Wanneer dit gecombineerd wordt met externe airbags zou dit de impact van een aanrijding tussen een auto en een fietser of voetganger flink doen verminderen. Hierdoor zou het aantal verkeersongevallen met letsel significant moeten worden verlaagd.

Letselschade experts van LetselPro

Wanneer u betrokken bent geweest bij een verkeersongeval bestaat er de mogelijkheid dat u letselschade heeft opgelopen. Dit kan ook letselschade zijn die voornamelijk op de lange termijn te merken is, denk hierbij aan een whiplash. Was het ongeval niet uw schuld, maar merkt u wel de gevolgen ervan? Dan is het goed mogelijk dat u in aanmerking komt voor een letselschadevergoeding. LetselPro staat u kosteloos bij, bij het verkrijgen van een letselschadevergoeding. Neem vrijblijvend contact op. Probeer ook eens onze korte online test en kom direct te weten of u in aanmerking komt.

Doe de letselschadetest!