25 januari 2016

Het aantal mensen dat overlijdt bij een verkeersongeval met een personenauto daalt ieder jaar. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde dat sinds 2010 het aantal personen dat overlijdt bij een ongeval met een personenauto met maar liefst 60 doden per jaar is afgenomen. In 2014 waren er namelijk ‘slechts’ 187 verkeersdoden te betreuren, terwijl dit aantal in 2010 nog op 246 verkeersdoden lag (bij ongevallen met personenauto’s). Deze positieve ontwikkeling schrijft SWOV grotendeels toe aan het feit dat personenauto’s vanaf 2010 steeds vaker overdag verlichting voeren.

Motorvoertuigverlichting overdag

Vanaf het jaar 2011 dienen nieuwe auto’s namelijk voorzien te zijn van ‘motorvoertuigverlichting overdag’ (mvo). Inmiddels rijden er een paar miljoen auto’s rond in Nederland die bezitten over deze techniek. SWOV deed in 2010 al de voorspelling dat dit een groot effect zou hebben op de verkeersveiligheid van personenauto’s, met naar schatting 30 doden minder- en een daling van honderden zwaargewonden per jaar. Hoewel de lichten overdag voor de bestuurder geen meerwaarde hebben, lijkt dit wel degelijk effect te hebben op de zichtbaarheid van de auto voor andere verkeersdeelnemers. Naast dat dit effect lijkt te hebben op het aantal verkeersdoden, zou dit eveneens zorgen voor een daling van het aantal gevallen van letselschade in het verkeer.

Andere middelen die hebben bijgedragen aan het verlagen van het aantal verkeersdoden binnen de groep personenauto’s, zijn de snelheidsbeperkende obstakels zoals verkeersdrempels en de aanleg van rotondes. De snelheidsbeperkende middelen worden in Nederland niet door iedereen op waarde geschat, maar zorgen wel degelijk voor een grote verbetering van de verkeersveiligheid.

Automatic headlights on

In navolging van de nieuwe auto’s, moeten nieuwe brom-, snor- en motorfietsen sinds 1 januari 2016 voorzien zijn van de technologie ‘automatic headlights on’ (aho). Deze technologie zorgt ervoor dat de koplamp automatisch inschakelt wanneer de motor gestart wordt. De verplichting van het rijden met verlichting is ingevoerd met het oog op het vele aantal doden en gevallen van (ernstig) letsel onder scooter- en motorrijders. Het aantal doden binnen deze verkeersgroep nam namelijk niet af in de afgelopen jaren. In 2014 kwamen er namelijk bijna 90% meer personen om het leven bij een motor- of scooterongeluk, dan in 2014 (55 om 29 doden).

Hulp bij letselschade na verkeersongeval

Ons letselschadebureau zet zich in voor slachtoffers van onder andere verkeersongevallen. Wij staan de slachtoffers bij in hun traject om de financiële gevolgen van het ongeval vergoed te krijgen. Dit doen wij zonder dat de slachtoffers hierbij een financieel risico lopen. Wij verhalen onze kosten namelijk op de aansprakelijke partij en mocht dit niet lukken, dan draaien wij zelf op voor deze kosten. U kunt altijd gratis en vrijblijvend uw zaak aan ons voorleggen via het contactformulier of telefonisch via het telefoonnummer 085 – 025 00 60.

Doe de letselschadetest!